May 24, 2012

Stay Even



Assalamualaikum.
Now, here's the real one. 
"Hm?"
Takdelah semalam kan saya post pendek2 je. Kali ini ada topik.
"Ini makan dia!"
Haa kaaan? Okay.

Kat sekeliling saya ni ramaaaai sangat yang macam tak ikhlas. Saya pun adalah sikit.
Apa perasaan korang kalau ada orang menyusahkan kita sedangkan kita dah tolong dia?
"Itu nak bagi makan kaki"
Eee takde taste nak makan kaki. --'
Kita kadang2 pendam lama2 terungkit pulak. Dah jadi tak ikhlas.
Memang salah dia. Tapi salah kita jugak sebab pendam ye dok?
At least, tegur dia elok2. 2 3 kali.. kalau dia tak dengar jugak..
Kita doalah banyak2.
1, tegur. 2, doa. Banyak kali buat, banyak tu ganjaran dia.
And the third one, maaf
Kita ungkit, sebab kita geram.
Kita geram, sebab kita tak pernah terfikir nak maafkan dia.

FORGIVE EVEN IF THEY ARE NOT SORRY

Tahu tak macam mana rasa maafkan orang walaupun dia tak mintak maaf?
Terasa di syurga.
Itulah IMAN namanya.
Kita sabar sangat. Allah sayang beribu kali gandanya. InsyaAllah.
Rutin harian pun rasa baik je nak buat.
Takde selalu nak fikir pasal orang tu nak hargai kita.
Cubalah buat. Memang susah at first.
Tapi Allah sentiasa dengan kita.
Biar orang tu nak buat apa.
Asalkan kita maafkan dia.

Mungkin kalau kita susah nak ikhlas pun, cakaplah kat dia macam,
"Mungkin kalau kau tak dapat nak balas jasa aku nih, aku hanya harapkan ucapan terima kasih. Cukup"

Gila best kalau dapat kawan pemaaf dan penyabar.

TERASA DIRIMU BEGITU BERHARGA

Eh, promote Garnier ke nyah? :P