July 14, 2012

Kaabah itu...

Assalamualaikum wbt. :)
Sebulan sudah ku tak update blog. Maklumlah, budak tingkatan lima, pelajar di bawah bayu.
Ha? Bunyi dah macam banyak angin. Kui3
I mean, pelajar di bawah lindungan Kaabah, insyaAllah.
Maksudnya, sentiasa bersama Allah. Sila aminkan. Terima kasih.  :)

Awal Jun aku pergi Kota Pariaman Indonesia, time korang tengah syok cuti sekolah tu lah.
Lepas tuh, masa berjalan dan berjalan...
Seminggu...
Dua minggu...
25 Jun. Tarikh ni memang penting bagiku tahun ni.
Tarikh yang ditanda pada kalendarku yakni umrah.

Maybe at school, some of my schoolmates might wondering,
"Mana Syiqin? Lama tak nampak."
"Dia pergi umrah"
"Wah, bestnya. Untunglah~"

Tapi taktau kenapa aku macam takde perasaan yang teruja macam orang kat atas ni.
I was wondering, did I went the big event in a muslim's life
just to tell people that I went to the holy land and make people jealous?
Or for purifying yourself, Syiqin? Hmm


Masjid Nabawi
25 Jun, sampai di Madinah. Hotelnya dekat lah jugak dengan Masjid Nabawi.
Nak masuk masjid tu payah sikit. Sikit je tak banyak.

Ada security guard perempuan pakai purdah, tutup aurat lengkap akan
korek segala handbags yang kita nak bawak masuk masjid tuh.
Ini kat bahagian solat perempuan lah.
Kalau lelaki, pak arab lah yang jaga for sure.
Dia akan check if kita ada bawak kamera termasuk phone b'kamera.
So orang tak boleh amek gambar dalam tuh, especially kat Makam Nabi atau Raudhah.

Raudhah, salah satu tempat yang mujarab kita doa.
Kesian orang Malaysia & Indonesia, badan kecik,
payah nak lawan dengan orang-orang sihat kat situ.
Di Raudhah, memang kena sediakan kekuatan mental selain drpd fizikal.
Orang situ boleh berebut dan bertolak. 
Pastuh bila kita sujud, depa boleh melangkah kepala kita.
Time baca al-Fatihah, orang boleh berdiri kat tempat sujud kita.
Memang lah. Ya Allah, masa tuh aku rasa geram bebenor.

Tapi aku fikir sebab Raudhah ni tempat rebutan orang Islam ni kan
dan aku fikir bukan senang nak sampai sini, aku teruskan sujud.
Terus menumpukan perhatian kepada Allah yang Satu.
Nak buat macam mana, itu Raudhah kan.
Siapa yang tak nak berebut bila dah sampai Masjid Nabawi en...

Dua hari sudah di Madinah, aku mula alpa.
"Hm, rasa macam taknak pergi masjid lah. Sakit perut"
Memang betul aku sakit perut, tapi sebenarnya boleh tahan je kot.
Ya Allah rasa macam mengada gila aku time tuh. Maybe sebab aku tak tahan dengan orang situ macam... tak nak bagi peluang kepada orang Asia.
Takut... semua badan besar-besar kat situ. Macam Siraj.
Maybe lah sebab tuh aku mengada.
MasyaAllah, sedangkan ganjaran pahala berjalan kaki ke masjid tuh besar.
Masjid Nabawi lagi tuh...

While going to Makkah by bus, aku rasa menyesal tak sudah fikir ke-mengada-an aku tuh.
Tulah, cepat sangat mengalah.
Kalau fokuskan niat nak beribadah untuk Allah,
aku rasa aku dah kuat dah.
Dah siap berpakaian ihram(telekung), niat ihram di Masjid Quba'.

"Barangsiapa yang mengambil wuduk dari tempat tinggalnya dan bersembahyang di masjidku,
pahalanya seperti menunaikan satu umrah"

Aku pun apalagi, try sedaya habis solat kat situ. Alhamdulillah.

Sampai Mekah pukul 10.30 malam waktu sana / +5 jam utk waktu tempatan(M'sia) = 3.30 pagi
Jumaat, 29 Jun 2012.
Tarikh aku pertama kali menjejakkan kaki di tanah suci Kota Makkah.
Setibanya di situ, aku tergamam melihat lampu lampu menyala terang benderang
sebuah tempat berhimpun umat Islam, Masjidil Haram. Subhanallah... :')

Then, sampai hotel kat Mekah, rehat jap. Sebab lepas tuh, terus nak buat umrah.
Malam Jumaat di situ, memang ramai orang.
"Kali ni aku mesti kuat, InsyaAllah"
Selesai satu umrah, jam 3.30 pagi waktu sana.
Waktu ni kawan-kawanku sedang sibuk menghadiri kelas Perfect Score hari Sabtu. :)

I saw muslims cry staring at the Baitullah.
Lagilah aku rasa touched you know.
Subhanallah, Kaabah itu...
I was just being speechless. Only Allah knows how it feels. :')

4.34 pagi
"...Assolatu khairum minan naum..."
Azan subuh berkumandang, lagu paling sedap pernah aku dengar.
Solat fajar, solat pertamaku di Masjidil Haram. :)

Selang sehari... umrah kedua aku tunaikan. Alhamdulillah selesai.
Tiba masa umrah ketiga, harapanku untuk 
memperbaiki umrah sebelumnya runtuh begitu sahaja
disebabkan perkara yang tak boleh dielakkan dalam kehidupan seorang wanita.

"Sobaru minal iman"

Aku cuba seboleh-bolehnya untuk tidak bersedih.

Ujian Allah turunkan kerana Dia rindu mendengar rintihan Hambanya.

***************

Kami ada makan kat medan selera D'Saji Felda kat satu hotel ni.
Saya seorang rakyat Malaysia agak berbangga di situ ye.
Sambil beratur beli aiskrim, Kakak pergilah gerai sebelah punya sebelah punya sebelah yg dari gerai aiskrim tuh tak nampak sbb ada corner.
Kakak nak order apa apa jus yang best utk dia.
All of sudden dia datang balik kat kitorang yg tengah duduk minum jus kitorang ni,
muka dia macam nampak hantu.
Kegelabahan terserlah di situ.

"Dah kenapa akak ni??"
"Ashraf Muslim!" (kadar low volume)
"Ha??? Betul ke??"

Mak den sedut jus laju-laju, tanjak gegurl(terperanjat)
Kak Ana: "Kenapa laju tiba-tiba? Nak pergi mana?"
"Nak amik gambar dgn dia" *muka Mak selamba sambil habiskan jus tembikai*
Bhahahah, kitorang 'burst' jap kat situ.
Laka laka(kelakar) lah our mom. Comel habis Mak ni.

Habis je menikmati aiskrim dan jus, 
kitorang pun balik lah ikut jalan longcut semata-mata nak cari mana Asraf Muslim itu. 
Mak yg first nampak, "Nak bergambar boleh?"

See? Mak tak segan bertanya, tapi segan bergambar.
Kitorang segan nak bertanya, tapi tak segan nak bergambar. :D
Haih, handsomenya. ^^ Subhanallah.
Nasib baik dah kahwin. Kui3
Dia makan dengan kawan dia. Taktaulah kalau dia datang dgn isteri dia.

*****************

Tinggal berseorangan di bilik 1214, Al Haram Tower Hotel.
Meredhakan keluargaku pergi menunaikan umrah seterusnya.
Aku tak nak lah buang masa dan wang.
Bukan beratus, tapi beribu bayarnya. Rugi sangat sangat sangat kalau tak manfaatkan. Kan?
Jadi, buatlah apa yang patut. Dengar bacaan Quran kat tv.
Subhanallah, sedap ngat! bacaan dia...
Almost perfect all of the tajwid. Nice! ^^
And ada lah lagi aktiviti yang aku isi di waktu senggangku itu.


Banyak tempat yang kitorang ziarah kat Mekah, aku listkan mana aku ingat la ye. Hee
Jabal Uhud, Jabar Rahmah, Gua Thur, Hudaibiyah, muzium pasal Masjidil Haram.

Ada satu hari ku tak boleh lupa ni, tapi lupa pulak tarikh dia.
Saya dan beradik yang lain pergi mendaki Jabal Nur yang Nabi Muhammad saw pernah sampai.
Baginda memikirkan tentang Kota Mekah yang kurang senang pada masa itu di Gua Hira'.
Tempat turunnya wahyu pertama kepada baginda.

Jabal atau gunung, satu makhluk Allah yang tinggi dan besar.
Agak letih bila mula mula naik.
"Ya Allah, macam mana Nabi saw daki ni... Dulu bukannya ada tangga..."
Kami taklah mendaki sangat, sebab sekarang dah ada tangga yang diwakafkan.
Kami naik waktu malam, sebab kalau siang memang panas.

Setibanya kat Gua Hira', kami pun tunggulah turn.
Maklmumlah, ramai jugak orang, dalam 20 orang lebih kat depan gua tuh.
Kami ada nampak seorang lelaki Arab muda berpakaian jubah putih dan berserban putih.
Ganteng. huhu
Tapi, dia duduk keseorangan di sebuah batu di depan gua, berwajah sedih.
Hm, mungkin dia sedang merindui Rasulullah saw. :|

Alhamdulillah, selamat naik selamat turun.
Abang Iwan: "Lelaki Arab tadi tu malaikat kot"
Probably, handsome dan berpakaian bersih.
Cuma sayu je tengok muka dia.


Jumaat, 6 Jun 2012
So sad bila dah nak balik tuh... Huu

Okay lah, rasanya dah panjang kot cerita perkongsian ku ni.
If berminat nak tanya onwards, tanya je lah.
InsyaAllah saya boleh kongsi lagi. :)

Even saya pergi masa kawan-kawan sibuk menimba ilmu di sekolah tatkala SPM mendekati,
saya rasa berkat ilmu sangat penting.
Tinggallah kelas dua minggu, saya doa banyak-banyak urusan saya dipermudahkan.
Alhamdulillah sejak seminggu lepas balik umrah ni,
2 Peka Bio, Peka Physics, 4 lab report Chemistry, folio +math.
siap dalam masa satu minggu.
See? Doa itu senjata mukmin.
Bersyukurnya, Allah permudahkan urusanku.

Saya memang berharap kawan-kawan boleh menunaikan umrah seawal mungkin. Amin.
Ce pujuk Umi Abah pergi umrah lepas SPM ke.
Wah, mesti gempak lah. InsyaAllah.

Masjidil Haram
Hudaibiyah
Pemandangan malam dari Jabal Nur / Gua Hira'

Jabar Rahmah

Kaabah

Subhanallah walhamdulillah wala ilaha illallah wallahu akbar